بررسی پنج عنصر اصلی در شعر محمد علی بهمنی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان
- نویسنده آمنه دهقانی
- استاد راهنما عبدالله واثق عباسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
شعر، زبان دل و زاییده ی احساسات آدمی است و شاعر کسی است که این احساسات و عواطف را با زبانی مخیّل و موزون در ساختاری مطلوب بیان می کند. محمدعلی بهمنی یکی از بزرگترین غزل سرایان معاصر است که با سرودن غزل های نیمه سنتی گامی مهم در طول حرکت شعر معاصر برداشت و بر غزل سرایان جوان تأثیر عمیقی به جا گذاشت. این پژوهش به بررسی پنج عنصر شعری در آثار محمدعلی بهمنی شاعر غزل سرای معاصر پرداخته است و شامل 6 فصل می باشد: فصل اول، نگاهی گذرا به زندگی و آثار بهمنی دارد. فصل دوم به بررسی عنصر عاطفه به عنوان اساسی-ترین عامل پیدایی شعر اختصاص یافته است و شامل مهمترین مضامین شعری، از جمله: غم و عشق، تنهایی، غزل و....می باشد. در فصل سوم به نقد و تحلیل صورت های خیال در شعر بهمنی از جمله: تشبیه، استعاره، تشخیص، مجاز، نماد و ... پرداخته شده است. فصل چهارم، ویژگی های زبانی شاعر از جمله: شیوه و میزان استفاده از لغات قدیم و جدید فارسی، به کارگیری لغات بیگانه، محلی و ساختن ترکیب های جدید را بررسی می کند. در فصل پنجم بحث مفصلی در مورد انواع موسیقی شعری مانند: بیرونی، درونی، کناری، معنوی آمده است. و در نهایت در فصل ششم ساختمان و شکل شعری بهمنی مورد بررسی و بازکاوی قرار گرفته است.
منابع مشابه
بررسی ساخت هنری و زبانی شعر محمد علی بهمنی
اشعار شاعران معاصر بعد از نیما یوشیج بیشتر به قالب نیمایی است.قالبی که از کوتاه و بلند شدن مصراع ها حاصل می شود.اما در این میان کسانی مانند بهمنی اندیشه هایی را که شاعران معاصر در قالب نیمایی بیان می کردند،در قالب غزل بیان کردند و بدین ترتیب موجب پویایی این قالب شعری شدند.زبان غزلسرایان نو به زبان مردم نزدیکتر شد و گاه از عبارات عامیانه نیز بهره برد.بهمنی با وجود اینکه در قالب نیمایی و سپید نیز...
15 صفحه اولبررسی نقش موسیقایی قافیه در غزل «محمد علی بهمنی» با رویکردی ساختارگرایانه
توجه به موارد مختلف موسیقی شعر (وزن، قافیه و ردیف) در دریافت معانی و حس گوینده در بیان عواطف خود بسیار مؤثر است، به-ویژه وقتی شاعر این موضوع را با قافیه در شعر مطرح میکند؛ قافیه را میتوان مهمترین جلوهگاه موسیقی کناری و اوج هنرنمایی شاعر در آن دانست. محمدعلی بهمنی شاعری غزلسرا شناخته شده است و با توجه به ویژگی غزلهایش در جایگاه غزل نو، مبتکر قافیههایی است که از واژههای متداول امروزی و در...
متن کاملبررسی نقش موسیقایی قافیه در غزل «محمد علی بهمنی» با رویکردی ساختارگرایانه
توجه به موارد مختلف موسیقی شعر (وزن، قافیه و ردیف) در دریافت معانی و حس گوینده در بیان عواطف خود بسیار مؤثر است، به-ویژه وقتی شاعر این موضوع را با قافیه در شعر مطرح میکند؛ قافیه را میتوان مهمترین جلوهگاه موسیقی کناری و اوج هنرنمایی شاعر در آن دانست. محمدعلی بهمنی شاعری غزلسرا شناخته شده است و با توجه به ویژگی غزلهایش در جایگاه غزل نو، مبتکر قافیههایی است که از واژههای متداول امروزی و در...
متن کاملبررسی و تحلیل شعر محمد علی بهمنی از دیدگاه سبک شناسی ساختاری
تحلیل ساختاری آثار محمد علی بهمنی در مقام یکی از برجسته ترین شاعران معاصر ایران از نظر سبکی، و عطف توجه به ویژگی هایی نظیر زبان، فرم و ساختار، بررسی فرایندهای همنشینی و جانشینی واژگانی در شعر این شاعر مسأله اصلی این پژوهش است. چهارچوب نظری این تحقیق بر اساس نظریات زبان شناسی و دیدگاه های ساختارگرایان و فرمالیست ها در نظر گرفته شده است. در این پژوهش، کوشش شده بررسی سبک ساختاری و فرم ظاهری شعری ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023